Wspólne działanie grupy dzieci jest trudne, jeśli większość z nich się ze sobą nie zna. Zarządzanie kilkoma czy kilkunastoma młodymi ludźmi może nie udać się bez integracji. Dlatego warto wiedzieć, co zrobić, by dzieciaki chętniej ze sobą rozmawiały i współpracowały. Oto sposoby na integrację.
Dlaczego integracja przez zabawę to najlepszy pomysł?
Po co organizować integrację grupy dzieci? Ma ona na celu zapoznanie się, ale w ciekawszej formie niż tylko podanie imion czy wieku. A jeśli chce się coś osiągnąć w kontaktach z dziećmi, to na pewno można próbować zrobić to poprzez zabawę. W ten sposób można poznać więcej faktów o innych osobach z grupy. Dużo szybciej zauważysz wspólne zainteresowania i dostrzeżesz, kto z kim chce współpracować. W takich sytuacjach dzieci mają też więcej okazji, by wykazać się kreatywnością i pokazać się z dobrej strony. Jeśli jednak organizujesz zabawy integracyjne, zaktywizuj wszystkich członków grupy – to bardzo ważne!
Integracja u kilkulatków
Na początek kilka porad przy integracji dzieci w wieku czterech lub pięciu lat – w wieku przedszkolnym. Tutaj nie będziesz miała wielkich problemów z zaangażowaniem – dzieciaki chętnie włączą się w różne gry i zabawy. Pierwsza z nich wymaga od Ciebie podzielenia grupy na dwie kilku- lub kilkunastoosobowe zespoły. Muszą stanąć w dwóch rzędach, a te dzieci, które stoją na początku każdego rzędu, powinny otrzymać jakiś przedmiot, np. małą piłeczkę czy maskotkę. Zadanie dla dzieci jest bardzo proste – trzeba przekazać rzecz, którą trzymała pierwsza osoba w wyznaczony sposób, np. tylko lewą ręką albo tylko dołem. Ta grupa, która wykona zadanie jako pierwsza, jest zwycięzcą.
Integracja starszych dzieci
Z integracją u dzieci szkolnych może być nieco gorzej. Trzeba jakoś zachęcić je do wspólnego poznawania się. Dlatego na początek proponujemy zabawę, w której każda osoba musi powiedzieć dwa fakty o sobie i jedno kłamstwo. Jednocześnie zachowuje spokój i nie daje po sobie poznać, co jest kłamstwem, aby osoby z grupy miały trudniejsze zadanie. Dzieci mogą zadawać pytania i zgłaszać propozycje, która z części wypowiedzi była fałszywa. Można na różne sposoby modyfikować to zadanie, dzięki czemu dzieci w wieku szkolnym szybciej poznają wszystkie cechy, które charakteryzują kolegę lub koleżankę.
Tak naprawdę jednak zabaw może być o wiele więcej. Najważniejsze, by umieć dotrzeć do dzieciaków i potrafić sprawić, że będą się czuły w swojej obecności o wiele lepiej.